Η Rolls-Royce, το
ερευνητικό κέντρο VTT της Φινλανδίας και το Πανεπιστήμιο Aalto ένωσαν τις
δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν μία μορφή «εικονικής γέφυρας» την οποία
ενδέχεται σύντομα να δούμε σε πλοία.
Πρόκειται για το πρόγραμμα
Ship Intelligence, το οποίο βασίζεται στην ιδέα μίας νέου τύπου γέφυρας πλοίου
η οποία αποκαλείται Future Operator Experience Concept ή απλά «oX». Μέσω του
προγράμματος επιχειρείται η μετατροπή των διαφόρων θέσεων της γέφυρας του
πλοίου σε «έξυπνους» σταθμούς εργασίας και το σύνολο της γέφυρας σε ένα κέντρο
ελέγχου επαυξημένης πραγματικότητας.
Σύμφωνα με τα όσα
ανακοίνωσε η Rolls-Royce η τελευταία έκδοση του προγράμματος θα μπορούσε να
βρει πρακτική εφαρμογή σε πραγματικά πλοία μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια.
Φυσικά, η μετάβαση από τα
σημερινά κέντρα ελέγχου στη γέφυρα επαυξημένης πραγματικότητας θα είναι χαώδης.
Από τη στιγμή που ένα μέλος του πληρώματος προσέρχεται να αναλάβει καθήκοντα
στην «oX» οι αισθητήρες προχωρούν σε καταρχήν ταυτοποίησή του. Στη συνέχεια
προσδιορίζονται τα συγκεκριμένα καθήκοντα του κάθε μέλους του πληρώματος και
ανάλογα διαμορφώνονται οι σταθμοί εργασίας σύμφωνα με το είδος της αποστολής.
Στη γέφυρα του μέλλοντος
δεν θα υπάρχουν φυσικά παράθυρα, αντίθετα τη θέση τους θα έχουν πάρει οθόνες
επαυξημένης πραγματικότητας που θα αναλαμβάνουν να παρέχουν πληροφορίες από το
περιβάλλον του πλοίου αλλά και να προσφέρουν οπτική πρόσβαση στο εξωτερικό του
πλοίου χρησιμοποιώντας μία ευρεία γκάμα καμερών και άλλων αισθητήρων.
Στις οθόνες επαυξημένης
πραγματικότητας θα προβάλλονται πληροφορίες πλοήγησης, προειδοποιήσεις και
δεδομένα άλλων πλοίων στην περιοχή καθώς επίσης και προειδοποιήσεις για την παρουσία υφάλων ή
παγόβουνων (αν το πλοίο κινείται σε αρκτικές περιοχές). Επίσης, η παρουσία
καμερών και αισθητήρων θα επιτρέπει στο πλήρωμα να μην έχει «τυφλά σημεία»
καλύπτοντας οπτικά όλη την περιοχή γύρω από το πλοίο.
Το σύστημα «oX», όταν
ολοκληρωθεί, θα μπορεί να εγκατασταθεί και να χρησιμοποιηθεί σε μία ευρεία
γκάμα πλοίων από γιγαντιαία πλοία μεταφοράς κοντέινερ μέχρι πλοία υποστήριξης
πλατφορμών άντλησης πετρελαίου. Σύμφωνα με την Rolls-Royce, στόχος δεν είναι η
δημιουργία ενός προηγμένου συστήματος αυτόματου πιλότου ή ένα σύστημα προβολής
πληροφοριών. Στόχος είναι η λειτουργία του συστήματος σε συνδυασμό με άλλα
πλοία και λιμενικές εγκαταστάσεις, ανταλλάσσοντας μεγάλο όγκο δεδομένων.
Γενικότερα, η Rolls-Royce
προβλέπει ότι το «oX» και άλλα αντίστοιχα συστήματα θα είναι οι τεχνολογίες που
θα καθορίσουν το μέλλον των πλοίων, καθώς αυτά θα γίνονται περισσότερο
αυτοματοποιημένα, περισσότερο δικτυωμένα και πιθανώς περισσότερο αυτόνομα στη
λειτουργία τους.
Ένα μέρος της τεχνολογίας
που έχει αναπτυχθεί για το πρόγραμμα «oX» έχει ήδη εφαρμοστεί στην Ενοποιημένη
Γέφυρα της Rolls-Royce, η οποία έχει εγκατασταθεί στη σειρά σκαφών Stril Luna
με στόχο να παρέχει εργονομικό περιβάλλον εργασίας και καλύτερο συντονισμό
μεταξύ των διαφόρων συστημάτων. Επιπρόσθετα, κέντρα ελέγχου βρίσκονται
εγκατεστημένα σε Νορβηγία και Φινλανδία για την παρακολούθηση της λειτουργίας
του εξοπλισμού πλοίων (όπως μηχανές και διαχείριση φορτίου) σε συνδυασμό με τον
έλεγχο, σε πραγματικό χρόνο, της κίνησης των πλοίων.
(πηγή: pestaola)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου