Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

Τα «likes» του Facebook αποκρυπτογραφούν την προσωπικότητά μας

Απίστευτο και όμως αληθινό. Oι ηλεκτρονικοί υπολογιστές είναι καλύτεροι κριτές της προσωπικότητάς μας, ακόμα και από τους πολύ κοντινούς μας ανθρώπους. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν Βρετανοί και Αμερικανοί ερευνητές που πραγματοποιήσαν πείραμα στο οποίο συμμετείχαν δεκάδες χιλιάδες εθελοντές.

Οπως διαπιστώθηκε αναλύοντας τα «likes» του Facebook, ένα πρότυπο ηλεκτρονικού υπολογιστή κατέληξε σε συμπεράσματα για την προσωπικότητα ενός χρήστη της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης (όσον αφορά πέντε βασικά χαρακτηριστικά) με πολύ μεγαλύτερη επιτυχία από ό,τι οι αδελφοί του, η μητέρα, ακόμα και σύντροφοι της ζωής του. Η ομάδα των επιστημόνων του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, βέβαια, αναγνωρίζει ότι η ανθρώπινη προσωπικότητα είναι πολύ πιο πολύπλοκη από την παράθεση πέντε χαρακτηριστικών. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, το πείραμα αποδεικνύει ότι κάποια στιγμή τα κομπιούτερ θα καταφέρνουν καλύτερα να αποκωδικοποιούν την προσωπικότητα από ό,τι οι συνάνθρωποί μας.
Επίσης, τα συμπεράσματα της έρευνας, η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση PNAS, υποδεικνύουν κάποιες σημαντικές πραγματικότητες. Οι θεατές της τηλεοπτικής σειράς «Dr. Who» στο Facebook ήταν πιο ντροπαλοί, ενώ οι τηλεθεατές του «Big Brother» πιο συντηρητικοί και συμβατικοί συγκριτικά με τους φίλους άλλων εκπομπών.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ και του Πανεπιστημίου Στάνφορντ στις ΗΠΑ είχαν ήδη διαπιστώσει ότι τα «likes» στο Facebook μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να προβλέψουν κάποιες προσωπικές πληροφορίες όπως ήταν ο σεξουαλικός προσανατολισμός και οι πολιτικές πεποιθήσεις.

Στην τελευταία μελέτη θέλησαν να προχωρήσουν ακόμα περισσότερο και να βάλουν τον άνθρωπο απέναντι στη μηχανή προκειμένου να διαπιστώσουν ποιος θα τα κατάφερνε καλύτερα στο να διατυπώσει κάποιες κρίσεις σχετικά με τον ανθρώπινο χαρακτήρα και την προσωπικότητα.

Η δρ Γιούγιου Γου και οι συνεργάτες της πέρασαν από το σύστημα του ηλεκτρονικού υπολογιστή στοιχεία για 70.520 χρήστες του Facebook και συνέδεσαν τα «likes» με πέντε βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας (πόσο ευχάριστος είναι κάποιος, πόσο προσεκτικός, πόσο εξωστρεφής, πόσο νευρωτικός και πόσο ανοιχτός είναι).

Οι χρήστες του Facebook συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με την προσωπικότητά τους και τους ζητήθηκε να ζητήσουν από τους συναδέλφους, τους φίλους και την οικογένεια να δράσουν σαν μάρτυρες κατά τη διάρκεια της συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου δίνοντας τις δικές τους απαντήσεις για τον χαρακτήρα του εθε­λοντή. Στη συνέχεια οι ερευνητές συνέκριναν πόσο καλά κατάφερε ο ηλεκτρονικός υπολογιστής να καταλήξει στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ατόμου. Οσα περισσότερα ήταν τα «likes» που είχε στη διάθεσή του ο υπολογιστής τόσο καλύτερα τα κατάφερνε να αναλύσει την προσωπικότητα του χρήστης της σελίδας κοινωνικής δικτύωσης. Μάλιστα, όπως διαπιστώθηκε, τα κατάφερνε καλύτερα και από τους στενότερους φίλους του.

Με βάση δέκα «likes» ο υπολογιστής μπορούσε να ξεπεράσει σε ακρίβεια κάποιον συνάδελφο του ατόμου που ανέλυε, ενώ αναλύοντας εβδομήντα «likes» η μηχανή τα κατάφερνε καλύτερα από τον συγκάτοικο του ανθρώπου ή ένα στενό του φίλο, και κάνοντας χρήση 150 «likes» τα κατάφερνε καλύτερα από κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας αλλά όχι τον σύντροφό του. Χρειάστηκε να αναλύσουν 300 «likes» για να μπορέσουν να προβλέψουν την προσωπικότητα του χρήστη τόσο καλά όσο ο σύντροφός του.


Με δεδομένο ότι ο μέσος χρήστης του Facebook είχε 227 «likes» στο προφίλ του, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής διέθετε αρκετό υλικό για να προχωρήσει, εξηγεί η δρ Γου: «Είναι παράξενο, γιατί συνήθως οι άνθρωποι είναι αρκετά καλοί κριτές της προσωπικότητας. Πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι που βρίσκονται κοντά μας μάς γνωρίζουν αρκετά καλά και γι’ αυτό ακριβώς προκαλεί μεγάλη εντύπωση ότι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές μπορούν στην πραγματικότητα να μας κερδίσουν στο ίδιο το δικό μας παιχνίδι». Το γεγονός ότι περνάμε τόσο μεγάλο μέρος του χρόνου μας στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι αυτό που κάνει τους υπολογιστές τόσο καλούς γνώστες της προσωπικότητάς μας.

(πηγή: kathimerini)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Blogging tips